volvo-org3.jpg

Aankoop tips

Aankoop tips bij de aanschaf van een Volvo 1800 ES.

Hier volgen enkele tips en aandachtspunten wanneer u van plan bent een Volvo 1800 ES aan te schaffen.
 
In Nederland zijn indertijd slecht 8 tot 13 nieuwe ES-en verkocht. De meeste ES-en die u tegen komt zijn dus geimporteerd.
Deze import kan weer onderverdeeld worden in Europese import en import uit de Verenigde Staten.
 
De Volvo's uit de Verenigde staten hebben een licht afwijkende uitvoering ten opzichte van de Volvo's uit Europa.
De meest kenmerkende hiervan zijn:
-zij verlichting in voor - en achterscherm
-bumpersteunen die een lichte aanrijding absorberen
-auto gordels achterbank(je)
-retour systeem benzinedampen tank
-airconditioning (optioneel)
 
In advertenties wordt de 1800 ES vaak aangeprezen uitgevoerd met overdrive, gescheiden remsysteem met schijfremmen rond om, veiligheids stuurkolom, automatische rolgordels, electronische injectie, geintegreerde achterruit verwarming, getint glas rondom en rembekrachtiging.
Bedenk dat dit geen opties zijn, alle ES-en zijn zo uitgevoerd.
Optioneel was indertijd airconditioning en automaat, ook zijn momenteel een aantal auto's voorzien van stuurbekrachtiging (electrisch) en electronische ontsteking (1-2-3).
Omdat de laatste ES uit 1973 stamt, dus ouder dan 40 jaar, is de auto in Nederland vrijgesteld van Motorrijtuigenbelasting.
Wel dient de auto om de twee jaar een APK te ondergaan.
Een Volvo 1800 ES met origineel Nederlands kenteken heeft uiteraard een meerwaarde ten opzichte van de ingevoerde ES-en.
Deze laatste kunnen nog zijn voorzien van gele kenteken platen met nieuwe kentekens die ten tijde van de invoer gebruikt werden.
Ook zien we historische kentekens, de oude blauwe platen met het kenteken 00-YA-00, 00-YB-00 en momenteel is de serie AR-00-00 in gebruik.
Is de wagen voorzien van een nieuw kenteken, dan kan een historisch kenteken aangevraagd worden bij het RDW.
U krijgt dan een nieuw kenteken en er mogen blauwe platen gevoerd worden op de auto.
Hieraan zijn wel kosten verbonden.
 
Grofweg kunnen we onderscheid maken in drie categoriën waarin 1800 ES-en worden aangeboden.
-ongerestaureerd, wel compleet, maar niet rijwaardig en een volledige restauratie is noodzakelijk/wenselijk. Prijsklasse 2015: € 4.000-6.000
-ongerestaureerd of deels gerestaureerd, rijwaardig en APK goedgekeurd. Prijsklasse 2015:  € 8.000-14.000
-volledig gerestaureerd, rijwaardig en APK gekeurd, geen werkzaamheden noodzakelijk en mogelijk zelfs in concours staat. Prijsklasse 2015: € 18.000-28.000
 
In de eerste categorie zult u nog maar weinig wagens vinden. Misschien ergens in het buitenland, met name bv Zweden en Duistland, mogelijk nog een " barn find".
De meeste zijn echter in de loop der jaren al getraceerd en in meer of mindere staat gerestaureerd.
In de tweede categierie is het meeste aanbod.
Deze auto's zijn in meer of mindere mate gerestaureerd. Let hier vooral op of de auto nog origineel is en probeer inzage te krijgen wat er nu eigenlijk aan de auto gedaan is aan de hand van nota's of fotorapportage.
De derde categorie zijn auto's die rijklaar en APK gekeurd zijn en daarbij professioneel gerestaureerd zijn, waarbij sommigen beter zijn dan de in nieuwstaat afgeleverde auto's.
Restauratie documentatie wordt hierbij veelal meteen ter inzage gegeven en dient meteen als verkoop argument.
 
Waar moet u op letten bij de aanschaf en wat zijn de aandachtspunten bij een Volvo 1800 ES.
 
Carosserie.
De carosserie kan op een aantal plaatsen ernstige roestvorming vertonen.
De volgende delen verdienen aandacht, voorschermen bij de koplampen, wielkasten voor- en achterschermen, portieren bij slechte afwatering, bodemplaat interieur voorzijde, afwatering achterklep en onderdorpels bij de portieren.
Doordat er geen binnen schermen aanwezig zijn hoopt modder en vuil zich op in de randen rond de koplamphuizen. Ernstige roest is het gevolg.
Dit zelfde geldt voor de wielkasten. Achterblijvend vuil hebben in de loop der jaren ernstige roest veroorzaakt.
De portieren kunnen roestvorming vertonen in het onderste deel wanneer de afwatering verstopt is geraakt in de loop der jaren door klein vuil.
Lekkage langs het rubber van de voorruit kan voor roestvorming van de bodemplaat gezorgd hebben.
Door een slechte afwatering van de goot bij de achterklep kunnen het achterscherm en bodem van de kofferbak aangetast zijn. In deze goot zitten twee kleine afwaterings gaatjes, die eigenlijk altijd verstopt zijn en bovendien ook nog niet op het diepste punt van de goot zittren, zodat er altijd water in blijft staan.
Onderdorpels kunnen door invloed van vocht en vuil ook aangetast zijn. Doordat deze dorpels voor de stijfheid en draagkracht van de auto zorgen is dit heel essentieel.
 
Niet al deze aantastingen komen tegelijk bij iedere auto voor. Meestal is het een combinatie van een aantal.
Een enkele keer komt roestvorming onder de eerste laklaag voor. Wanneer er geen uiterlijke signalen zijn van bobbels of blaasje op bv dak of motorkap is hier geen sprake van.
 
Motor en versnellingsbak.
De B20 motor met injectie is een oerdegelijke motor en welhaast onverslijtbaar.
Wel behoeft deze motor onderhoud en wanneer dit niet of weinig is gebeurd kunnen er problemen ontstaan.
Iemand met technische kennis weet waar hij naar moet kijken en luisteren.
De leek heeft echter hulp aan de volgende tips.
- wanneer blauwe walm uit de uitlaat komt bij warme motor en/of de uitlaat vette roet heeft, is dit een indicatie van ernstig olieverbruik, revisie wordt geadviseerd
-kijk of er ook bij warme motor witte rook uit de uitlaat komt, dit is een indicatie van een lekke koppakking of gescheurd motorblok, ook geel-wit schuim aan de binnenzijde van de olievuldop geeft aan dat er koelvloeistof lekt, revisie vereist
-motor moet regelmatig lopen, onregelmatig lopen kan een afstel probleem zijn of versleten verdeler, afstellen of vervangen
-motor en/of versnellingsbak vertonen veel olie lekkage, zweten mag, je moet je pas zorgen maken als er geen olie lekt bij een oldtimer is het gezegde, bij veel lekkage, keerringen en/of pakkingen vervangen
-versnellingsbak moet soepel schakelen, ook overdrive, nieuwe olie kan helpen, of revisie is noodzakelijk
Doordat de B20 ook in de Volvo 144 toegepast is, zijn onderdelen nog goed voorhanden. 
 
Electrisch systeem.
Het electrisch systeem bestaat uit de verlichting, bekabeling en injectiesysteem.
De reflectoren van de verlichting kunnen roestvorming vertonen. Dit kan een afkeur punt zijn bij de APK.
Normaal gesproken is de bekabeling geen probleem. Wel verdient de de kabelboom vanhet injectie systeem aandacht, deze wordt nl behoorlijk heet bij het spruitstuk en kan daar verouderd zijn. Deze kabelboom is nog leverbaar en dus te vervangen.
Ook de massa van de injectie is een aandachtspunt. Slechte massa is een veel voorkomende storing inhet injectiesysteem.
De Bosch injectiecomputerunit,  ja u leest het goed,  een heuse computer voor de inspuiting waarbij toerental, temperatuur van water en lucht,  alsmede de luchtdruk continue gemeten worden, is doorgaans probleemloos.
 
Interieur.
Het interieur bestaat uit met leder beklede voorstoelen. De vullingen kunnen versleten zijn, dit is goed te herstellen.
Deurpanelen en achterzittingen zijn uitgevoerd in kunstleer.
Vochtplekken in de vloerbedekking duiden op lekkages en mogelijk roestvorming daaronder.
Van het instrumentenpaneel is een enkele keer de oliedruk meter losgekoppeld vanwege gesprongen slang.
Overige instrumenten doorgaans zonder mankementen.
Schakelaars kunnen slijtage of breuk vertonen.
Gebruikt zijn er enkele nog wel verkrijgbaar, ook kunnen schakelaars uit de Ford Capri uit die periode een-op-een overgezet worden, enkel de iconen zijn gekanteld of iets anders vanwege horizontale plaatsing in de Ford Capri.
 
Aandrijving en remmen.
De aandrijfas mag geen speling in de kruiskoppelingen vertonen. De oorspronkelijke kruiskoppelingen zijn gesloten uitgevoerd en kunnen niet doorgesmeerd worden. Momenteel zijn kruiskoppelingen op de markt die weer wel gesmeerd kunnen worden.
Het bekrachtigde remsysteem bestaat uit twee gescheiden triangel remcircuits met remdruk begrenzers op de achterwielen en rondom schijfremmen.
Hierdoor wordt bij uitval van een circuit altijd geremd op 3 wielen.
Na langdurige stilstand kunnen de cylinders in de remklauwen vastzitten.
Revisie of vervanging is geen probleem.