volvo-org2.jpg

Historie

Van P1800 naar 1800 ES,  de geschiedenis.

Voor de geschiedenis van de 1800 ES kunnen we zelfs iets verder terug gaan dan de P1800 en komen dan uit bij de eerste sportwagen van Volvo, de P1900.
De P1900 werd ontwikkeld in 1953 waarbij er slechts 67 gebouwd werden.
Een van deze wagens werd ter beschikking gesteld aan de nieuwe directeur van Volvo,  Gunnar Engellau, die de rijkwaliteiten dusdanig slecht vond, dat hij opdracht gaf onmiddelijk met de verdere productie te stoppen. Hij vond nl. dat deze wagen niet voldeed aan de eisen die bij een Volvo hoorden.
Momenteel zijn er van de P1900 nog 53 bekend in musea en enkele op de weg.
 
P1900
 
Begin 1957 werd een tweede poging ondernomen in de ontwikkeling van een Volvo sportwagen.
In het voetspoor van Volkswagen en andere Europese autofabrikanten besloot Volvo een Italiaaans ontwerpbureau in te schakelen.
Volvo benaderde Ghia en Frua voor het maken van een eerste ontwerp.
Helmer Petterson, ontwikkelaar van de PV444, kreeg de taak toevertrouwd zich bezig te houden met het beoordelen van de eerste tekeneningen van de nieuwe coupé van deze Italiaanse ontwerpers.
Zowel Ghia als Frua, kwamen elk met twee ontwerpen.
Petterson, echter, voegde zonder medeweten, een vijfde ontwerp toe in de map, waaruit destijds Volvo-directeur Engellau een keuze moest maken. Dit vijfde ontwerp was,  zonder dat dit ook maar bij iemand bekend was, een ontwerp van Helmer's zoon,  Pelle Petterson.
Uit deze vijf ontwerpen koos Engellau het concept van Pelle Petterson.
Engelllau was "not amused", toen bekend werd dat dit een ontwerp was van Helmer's zoon. Om echter tot een vorm van compromis te komen werd Frua gevraagd het ontwerp van Pelle verder te ontwikkelen tot een prototype en daarbij tevens de jonge tekenaar in de studio's van Frua tijdelijk op te nemen.
 
 
 
Eind 1957 zag deze nieuwe Volvo het daglicht, maar het duurde tot 1961 voor de eerste exemplaren van de band rolden.
Volvo had nl. geen productiecapaciteit in haar eigen fabrieken gezien het succes van de PV544.
Om toch de P1800 op de markt te brengen werd in eerste instantie contact gezocht met Karmann in Duitsland voor de productie.
Echter lopende de onderhandelingen werd Karmann overgenomen door Volkswagen, een directe concurrent en werden de onderhandelingen afgebroken.
Na het mislukken van de onderhandelingen met een volgende Duite autofabrikant, NSU, werd Jensen in Engeland benaderd en uiteindelijk werd hier een contract afgesloten voor de levering van 8000 exemplaren met de type aanduiding P1800.
Na het gereed komen van de auto's werden deze verscheept naar Zweden, waar een laatste eindcontrole plaats vond.
Tijdens deze eindcontroles kwamen zoveel gebreken aan het licht dat Volvo besloot het contract na ca. 6000 exemplaren met Jensen te beëindigen.
Mede aanleiding hiertoe was ook de opening van een nieuwe fabriek in Zweden, waardoor er ook productiecapaciteit beschikbaar kwam. De in Zweden geproduceerde auto kreeg de type naam 1800 S mee, met de S van Sverige.
Na introductie van de Bosch electronische injectie in combinatie met een verbeterde B18 moteor, de B20, werd de type naam gewijzigd in 1800 E (Electronic)
Deze uitvoering bleef tot juli 1972, enige tijd naast de nieuwe 1800 ES verkrijgbaar, waarbij ES staat voor Electronic Special.
De P1800 heeft zijn bekendheid ook mede te danken aan de populaire TV-serie The Saint, waarin Roger Moore , alias the Saint, gebruikt maakte van een witte P1800. 
 
P1800

Reeds in het midden van de jaren '60 besloot Volvo een planning te maken voor de opvolging van de 1800 S.
In 1963 kwam het Italiaanse carosseriebedrijf Fissore met een GT-variant van het 1800 S model, echter zonder vervolg.
 
fisore
 
Naderhand zijn er door Volvo een tweetal prototypes gemaakt de " Beach-car" , met zijn dure en logge vormgeving en de "Jaktvagn", een meer grazieuse vormgeving en goedkoper dan de " Beach-car".
Tevens was deze "Jaktvagn" gebaseerd op de standaard carosserie van de 1800 S, met een nieuw dak en grote achterpartij.
 
 rocket-1                                                              jaktvagn2

Een extreme variant van de "Jaktvagn" werd " Rocket" genoemd maar kreeg de bijnaam "Ton", omdat deze veel gelijkenis vertoonde met een olieton.
In 1967 kreeg Jan Wilsgaard, van Volvo Styling, de opdracht de 1800 S te moderniseren en meer Up-to Date te maken.
Er werden twee kleimodellen gemaakt, de " Hunting Car" en de "Rocket" met twee verschillend gestylde zijkanten. 
Duidelijk van invloed zijn de lijnen van de Aston Martin DB5 Shooting Brake en de Ferrari 365-GTB Daytona op de modellen van Jan Wilsgaard.
 
aston martin 1                                                               ferrari
 
Het uiteindelijke ontwerp had als basis het chassis van de 1800 E.
 
1800 proto                                             prototype ES
 
Ook beide portieren en de zijschermen, met de sierlijst waren gelijk aan die van de 1800 E.
Enkel het dak was verlengd, grote zijruiten toegevoegd en de achterzijde voorzien van een geheel glazen achterklep, een noviteit voor die tijd.
Door deze gelijkenissen met de 1800 E was de 1800 ES snel te produceren tegen geringe investeringen in mallen en productietechnieken.
Ook motorisch waren ze gelijk , uitgerust met een B20 motor, evenals de M41 versnellingsbak met overdrive.
Ook was, voornamelijk voor de amerikaanse markt, een automaat beschikbaar.
Opmerkelijk is dat het prototype nog een achterste zijruit heeft uit twee delen, terwijl het productie exemplaar een geheel gesloten zijruit heeft.
 
Schermafbeelding 2014-09-01 om 11.58.17
 
Bijkomend voordeel van de snel op te starten productie was de introductie van de Reliant Scimitar, een rechtsteekse concurrent van de Volvo 1800 ES.
 
reliant
 
De carosserien werden gefabriceerd in de fabriek van Volvo "Olofström" in Blekinge Zweden, waarna ze per oplegger vervoerd werden naar Gøteborg.
 
1800 ES transport
 
Hier werden ze gespoten en afgebouwd.
 
Van de Volvo 1800 ES zijn uiteindelijk 8077 exemplaren geproduceerd, voornamelijk voor de Amerikaanse markt. Dit was echter ook het zwakke punt van de 1800 ES.
Toen in de Verenigde Staten de emissie-eisen aangescherpt werden kon de oerdegelijke B20 motor hier niet aan voldoen ondanks geringe aanpassingen.
Het wegvallen van deze markt werd de doodsteek voor de 1800 ES en op 27 juni om 14:00 uur liep de laatste  Volvo 1800 ES van de band in de kleur Sea-Green metallic.
In Nederland zijn slechts tussen de 8 en 13 ES-en nieuw verkocht, mede door de hoge aanschafprijs van 30.000 gulden.
Indertijd een heel vermogen voor een hobbyauto , wanneer je bedenkt dat je voor het dubbele een nette woning kon kopen.
 
laatste ES
 
Momenteel rijden er ca 180 ES-en in Nederland rond, voornamelijk geimporteerd uit de Verenigde Staten, Duitsland en Frankrijk.
Het Volvo 1800 ES Register is de vereniging waarin de ES liefhebbers uit Nederland en een deel van Belgie zich verzameld hebben.  
 
Dat de Volvo 1800 ES uit 1972 in 2014 nog voor velen tot de verbeelding spreekt, moge blijken uit onderstaande design impressie naar huidige maatstaven.
Het moge duidelijk zijn dat dit design een zeer opvallende verschijning in ons automobiel landschap zou zijn.
 
nieuw design 1                  nieuw design 2                                                          nieuw design 3                   nieuw design 4

 

En tot slot nog even ter verduidelijking, hoe hoort het nu eigenlijk?
Sommigen zeggen P1800, anderen laten de P weg.  
Zelfs Volvo zondigt tegen de regels.
De enige P1800 is het door Jensen in de UK gebouwde model. Daarna heeft men de P verlaten en alleen nog achtervoegsels als S, E, of ES gebruikt.
Er horen dus nooit letters aan de beide kanten van de 1800.
- de P1800 is gebouwd bij Jensen in de UK,
- de 1800S is gebouwd in Zweden (Sverige)
- de 1800E heeft een electronisch injectiesysteem van Bosch (Electronic)
- en 1800ES staat voor Electronic Special, dus geen Estate of welke andere combinaties dan ook, uitgevoerd met hetzelfde electronisch injectie systeem van Bosch.